Delt note |
Achelis 8848: Conrad Prehn var novice i teologi ved universitetet i Kiel 13 apr 1826, cand theol Gottorp 1829, 1831 kapellan i Bjolderup, 1832 præst ss, 1850 afskediget, 1853 sognepræst i Lautereck Pfalz, 1867 sognepræst i Altdorf. J 275, M 119, Fr. B I 85, Wulff 46, Volb 14, K u S bl 1890 side 4. Arends II 173. Bjolderup sogns historie 95-97: Conrad Prehn, sognepræst i Bjolderup 1831-50, født og opvokset i sognet, uddannet syd på, blev valgt med stor majoritet (123 af 131 stemmer), skønt han måtte konkurrere med den vel anbefalede, lægmandsvenlige og danskindstillede U. S. Boesen fra Nr. Løgum, der siden blev dansk biskop i Sønderjylland mellem krigene. Men valget var vel på forhånd afgjort, idet sognet af hensyn til de familiære forhold i præstegården havde ønsket hans kaldelse uden valg. Sønnen havde faderens talenter og flid, men adskilte sig fra denne i den kirkelige grundindstilling, idet han havde været under påvirkning af det nye århundredes mere positive kirkelige strømninger, kendetegnet ved Claus Harms i Kiel. Han var da også venligt indstillet overfor de vakte lægmandskredse i sognet. Fra den nye, også kirkeligt positiv indstillede generalsuperintendent Callisens første visitats i Bjolderup 1837 foreligger en ganske interessant kort karakteristik af sognets forskellige byer fra præstens hånd, der dog sikkert må tages med et vist forbehold. Bolderslev er i præstens opfattelse "mere poleret". Todsbøl "før velhavende, nu fattig", Gaaskær "mest indskrænket", Smedager "stridslysten, men flittig i kirke", Vollerup "mest kristen", den omtalte skræder Andresen holder søndageftermiddagsmøder med deltagere også fra Havsted (Rabsted sogn), Raved og Hjolderup. Præsten "kender ham nøje", han er "ingen sværmer, men en alvorlig kristen", man læser en prædiken af svenskeren Retzius' postil, oversat og udgivet af christiansfelderen N. J. Holm, synger af Pontoppidans eller af Holms salmebog "Harpen", går alle regelmæssigt i kirke og fører en kristelig vandel. Drik og kortspil, som tidligere prægede byen, er nu ophørt. De vollerupper havde før ord for at være stædige i skolesager o. a., så de måtte tvinges. Pastor Bjørn skal have sagt: "Når man vil have fedtet af de Volleruper, skal man have dem nær til ilden." Nu får de vidnesbyrdet: "fromme og beskedne", et eksempel for de øvrige byer i sognet. Hjolderup har kun gårdmænd, med en fremmed imellem, nemlig krigsråd Mller fra Flensborg på den forfaldne Hjolderupgård, han kommer aldrig i kirke eller til alters, men er uden indflydelse på naboerne, som kommer "flittigt i kirke". Det samme gælder vel Raved og Perbøl, som synes glemt i oversigten. Mellerup "holder godt sammen". Af ca. 1000 beboere besøges gudstjenesten regelmæssigt af 150-200, altså op imod 20 % hver søndag. I årene op under treårskrigen fremmede myndighederne også efter evne undervisningen i tysk. I nogle af sognets skoler blev der således efter endt skoletid givet tyskundervisning, som op imod en fjerdedel af eleverne deltog i. Pastor Prehn, der fjernedes efter krigen, har uden tvivl virket stærkt tilskyndende i denne retning. I det hele taget interesserede skolernes trivsel ham stækt, og han udtaler da også i 1844: "Det er umiskendeligt, at tilstanden i denne menigheds skoler er hævet betydeligt år for år." I en indberetning fra 1837 fortæller pastor Prehn følgende om forholdene i Bjolderup sogn "Bjolderup kommune har i forhold til andre kommuner ikke mange fattige. - De fleste af vore fattige bliver kun delvis understøttet enten med husleje, rug, gryn eller brændsel. Jeg tror ikke at kunne nævne nogen blandt de fattige, som ikke har anstændige klæder, så de kan møde i kirken og ved Herrens bord. Alle kommer til nadveren undtagen en kvinde, som er henfalden til drik, og tre, som er sindssyge. De tre sidstnævnte underholdes helt af fattigvæsenet. De er anbragt hos kådnere eller småfolk, som får betaling for deres ophold - 20 til 30 sk. om ugen. Det er en grundsætning i fattigkollegiet ikke at lade nogen helt forarme, men i tide at række dem en hjælpende hånd. Især lægger vi os på sinde at sørge for en god opdragelse af de børn, der er betroet fattigvæsenet. Sådanne kan i øjeblikket måske kræve betydelige udgifter; men på langt sigt er det alligevel det fordelagtigste, og især, når vi tænker på den religiøse og moralske opdragelse, er dette af stor betydning. De årligt i kommunen indsamlede fattigpenge beløber sig til 400-500 mk. Gårdene betaler 10-15 mk., kådnere og inderster 4-8 sk." Afsættelsen af pastor Prehn på grund af hans slesvigholstenske sympatier har utvivlsomt slået sår, som det har taget år at hele. Som barnefødt i sognet har han trods sin politiske indstilling haft indflydelse i vide kredse. Dertil kom, at valget af hans efterfølger Mhlensteth næppe var heldigt. Med hele sit hovne og bryske væsen i forbindelse med det nedladende syn på bondestanden, der på den tid var meget udbredt nord for Kongeåen, gjorde han sig hurtigt upopulær, og gentagende gange søgte han derfor at slippe bort. Han skriver selv herom: "Stemningen iblandt Sognefolket har vendt sig således imod mig, at jeg ved den allerringeste Tilnærmelse udsætter mig for at blive behandlet med den pøbelagtigste Grovhed." De kredse, der tidligere havde sluttet op om Prehn, har Mhlensteth således været ganske ude af stand til at vinde for sig. Utvivlsomt har vi her grunden til den tyskhed, der snart viser hovedet, navnlig i Vollerup. hvor gårdmand Simon Johannsen snart blev sognets ledende tyske personlighed. Hans indflydelse var så stor, at sognefolket i 1859 valgte ham til deres amtsfuldmægtig. Nationalpolitisk stillede Prehn, jun. sig i Sønderjyllands folkelige vækkelsestid - som venteligt - på slesvigholstensk side og stod i oprørets år kirkeligt og nationalt fuldt ved siden af sin svoger, provst J. A. Rehhoff i Åbenrå. Han måtte da også forlade sognet og landet efter krigens afslutning i 1850, fik et præsteembede i Pfalz og kom ikke siden tilbage til hjemlandet. Ganske vist søgte han i 1864 at få sognet til at kalde sig tilbage, men da dette blev afslået, forblev han borte. Et længere digt fra hans hånd til sognet ved hans afsættelse i 1850 giver indtryk af en kirkeligt nidkær, men nationalt tysk indstillet præst. Især har beskyldningen for mened ved tilslutningen til oprørsstyret i 1848 pint ham. Min Afskedssang til Biolderup Menighed (Mel.: Hvo ikkun lader Herren raade) - Min Gud! hvad jeg af dig har bedet, / At blive paa mit fødested. Det
har Du Fader, mig ei givet, / Man tog mig al min stille fred. Dog veed jeg, Du er ikke vred, / Jeg kjender grandt Din Kjærlighed. 2. Vel tænkte jeg, det er en Plage, / At drage til et fremmed land; Vel vilde selv mit hjerte klage: / Er ingen der, som hjælpe kan? Da sagde Du til rette Tid: / Paa mig kast al din Hjertens Liid! 3. Med grædend øie jeg mig vendte / fra alle, som jeg havde kjær, Til Dig jeg Suk og Bøn opsendte: / Bevar dem alle, hver især! bevar dem, i Din Favn dem tag / Fra denne til den sidste Dag! 4. Omtrent i tyve Aar jeg lærte / De Sjæle, hvilke Du mig gav. Og Kirkeflokken sig formeerte. / At øse af Dit Naadehav, De kommer saa villig og saa glad, / Og stil hos Jesu Fod de sad. 5. Den største Deel af Menigheden / Var døbt ved mig paa Jesu Blod,Og Veien hen til Saligheden / Jeg ledet har de Unges fod. Min Haand, min Mund har viet dem, / Da de for dig selv traadte frem. 6. Saa mangt et helligt Baand blev bundet / Af Ægtefolk ved Altrets fod. Af Øiet Taaren ned er rundet, / Naar Haand i Haand de for mig stod, Ei nogen Ægtepagt blev løst, / Ved Døden vel, men ei ved Brøst. - Saa ofte Alteret var smykket / Med himmelsk Man og Herrens Ord, Og
Hjerterne ved Bod var skikket, / Og længtes hen til Herrens Bord, Min Haand dem rakte Sjælemad, / Mit hjerte til Dig for dem bad. 8. De Gamle, de som mæt af Dage / Til Herrens Huus ei kunde gaa, Dem bragte jeg min Frelsers Gave, / Hvoraf de Svage Styrke faae, At vandre frem de sidste Fjed / Til Hjemmet hist i Herlighed. 9. Til mangen Sygseng blev jeg kaldet, / At bringe Trøst i Ord og Bøn. Hos mangen Dødssyg har jeg bedet: / Forbarm Dig Jesu, Du Guds Søn/ forbarme dig af Miskundhed / Giv denne Sjæl Din Salighed! 10. Ved mangen Grav jeg stod vemodig, / At øve Pligt, at bringe Trøst. Hos Unges, Gamles sidste Bolig / Af Ordets Kilde ved min Røst. Jeg tænkte ofte, gid jeg maae / I deres Midte hvile faae! - - I Kjærlighed vi stod forenet, / Min Menighed! ved Herrens Raad. Gud
har os Enighed forlenet, / Hans Aand velsignede vor Daad. Du var en Christi Menighed / Og fiern fra al Stridagtighed. 12. Du var eendrægtig, ja jeg siger, / At Christi Sind har prydet Dig. Du var velgjørend, jeg ei viger,/ Fra Sandhed, naar jeg roser Dig. De Fattige lod Du ei gaae, / I Nøden ei utrøstet staae. - Hvorfor jeg dette her opregner, / Da Afskedsord jeg skriver Dig?
Maaske min egen Roes optegner / Min Haand, saa Hovmod reiser sig? Nei! nei i dybest ydmyghed / Jeg priser Herrens Virksomhed! 14. Han er min Styrke og min Ære / Han er min Trøst, min Fred i Nød. Han hjalp mig Korsets Skam at bære, / Da Meeneds-klage mod mig lød. Det trøster mig og Vidne bær, / At jeg i Børneflokken er. 15. Fra spæde Ungdoms første Dage / Har det behaget Dig, min Gud. Til Dig og til Dit Ord at drage / Min Sjæl fra Verdens Lyster ud; Hvi skulde jeg det Forsæt faae, / Ved Meened bort fra Dig at gaae? 16. Nu - Rettens Spir for mig er brækket / Herneden paa vor syndig Jord. Dog er min Retfærd aldrig svækket / Thi Jesus kender vel sin Hjord. Han kjender mig og Alles Sag. / For ham er Natten som en Dag. 17. Paa Herrens Dag Du engang møder / Du, Menighed! og jeg med Dig For ham, som Meened fra sig støder, / For ham, som dømmer Dig og mig, Han vil da vise Dig saa klar, / At jeg kom bort, hvad Grund det har. 18. Da Herren mig igjen har givet / En Hjord, at mætte med sit Ord, Er Baandet ganske sønderrevet, / Som bandt mig til min første Hjord, Dog g a n s k e er for meget sagt, / Min Sjæl paa Dig har stedse Agt. 19. Mit Hjerte Dig i Bønnen bærer, / I Kjærlighed min Bøn er lagt. O milde Frelser! vise Lærer! / Tag alle Sjæle i din Vagt, Tag alle i Din Naadesarm, / Lad dem faae Livet ved Din Barm! - Meer kan jeg ikke for Dig gjøre, / Gjør Du og kjærlig saa for mig.
Gud vilde os tilsammenføre / Igjen i søde Himmerig! Farvel, Du kjære Menighed! / Hav Tak for al Din Kjærlighed! 21. De skjønneste af mine Dage / henrandt hos Dig saa fredelig, Min hustru, Børn og jeg vi tage / Med Smerte Afsked nu fra Dig. Vor Bortgang var en smertelig, / Vor Længsel bli'r en hjertelig. 22. Farvel I Gamle og I Unge! / Vi ønske Eder herrens fred! Farvel I Fattige og Rige! / Fordrages vel i Kjærlighed! Farvel! Farvel! i Jesu Navn / Indtil vi sees i Himlens Havn. Til Minde af C. Prehn. |