Delt note |
Christen Knudsens F IV 31: Nis Christian Fangel var i en del år forstander for den Classenske Agerdyrkningsskole på Næsgaard på Falster. Han trådte 1848 ind i det frivillige Herregaards Skyttekorps og gjorde en del af krigen med. Han lå en tid på Als og besøgte dengang familien. Han var g.m. Johanne Schmidt. Han døde 1897 d. 6. marts, 87± år gl. i Nykøbing på Falster. Næsgaards hjemmeside: I 1840'erne havde øget økonomisk velstand som følge af kornsalgsperioden og politiske muligheder i stænderforsamlinger og de da netop grundlagte landkommuner skabt en noget bedre grobund for en agerdyrkningsskole. Videreuddannelse af bondeungdommen var på dagsordenen, bl.a. i Lolland-Falsters nyligt dannede landboforeninger og i landmandsforsamlingen, der var domineret af det store landbrug med Edvard Tesdorpf fra Orupgaard i spidsen. Johan Frederik Classens fættersøn, kammerherre Peter Hersleb Classen, tog del i denne diskussionen om at lave en landbrugsskole. De øvrige interesserede havde naturligvis blik for det legat, Det Classenske Fideicommis havde til formålet. Direktionen for fideicommiset fandt det dog naturligt selv at stå for et nyt skoleforsøg. Til forskel fra tidligere var kurset nu toårigt og kostede en vis sum, i starten 100 rigsdaler. Det byggede dog stadig på kombineret teori og praktisk undervisning. Det kan man læse i skolens reglement fra 1849, der er udstillet. Man valgte Niss Christian Fangel som forstander. Han havde været på Næsgaard, siden han var 17 år, de seneste mange år som forvalter. Han havde ingen teoretiske eller skolepædagogiske forudsætninger for at lede skolen. Ved at lade en praktiker stå i spidsen er det dog tænkeligt, at man gjorde det lettere at få tilslutning til skolen, da en sådan nok lettere kunne vække tillid i de landmandskredse, der skulle sende deres sønner til skolen. Det var da også helt op til efter århundredeskiftet sådan, at den praktiske undervisning fyldte halvdelen af dagen, og det er ofte det første, gamle elever skrev om i deres erindringer om skolen. Til den teoretiske undervisning faldt valget på den ret unge Hans Mortensen fra det nærliggende fiskerleje Hesnæs, som også hørte under fideicommiset. Direktionen havde tidligere betalt for den opvakte Mortensens læreruddannelse, og da man udså sig ham til Næsgaard, fik han betalt 2 års studier på Polyteknisk Læreanstalt. Han var en af de lokale, der havde nydt godt af direktionens, navnlig kammerherre Classens, patriarkalske godsejermentalitet. Denne mentalitet kom også til at omfatte en del af lærlingene efter opholdet på Næsgaard, idet der er flere eksempler på støtte fra fideicommiset til videreuddannelse, studierejser m.m. Naturligvis kom det til brydninger mellem den boglige Mortensen og den praktiske Fangel. Det kommer til udtryk i de indberetninger, begge lavede til direktionen hvert kvartal om skolens virksomhed. Beretningerne ligger i dag på Landsarkivet. I en af disse påpeger Fangel, at Mortensen selv havde "uendeligt let" ved at lære og derfor ikke kunne forstå, at lærlingene havde sværere ved det. Det gjaldt navnlig i kemien, som ingen havde stiftet bekendtskab med før. Netop kemien havde stor betydning for landbrugets udvikling efter 1850'erne. Ved at anvende den på landbruget, kaldet agerdyrkningskemi, kunne man forstå planter og dyrs næringsoptag og kredsløb med den øvrige natur og udnytte dette i produktionen. Af Næsgaards allerførste bogsamling fra 1849-56, hvortil registraturen er bevaret, kan man se, at kemien netop er begyndt at spille en væsentlig rolle. Der er mange bøger om kemi under kategorien Naturvidenskab, men denne viden ligger i udenlandske værker og enkelte oversættelser, ikke i selvstændige danske værker, og den har endnu ikke rigtig fundet vej ind i de landbrugsfaglige bøger under Landøkonomi i registraturen. Det var derfor af stor vigtighed, at man havde den boglige Mortensen, som forstod vigtigheden af kemien. Han kunne på baggrund af sine nylige studier og forelæsningsnoter derfra lave en lærebog i agerdyrkningskemi. Anvendelige bøger var nemlig en mangelvare. En stor del af den første bogsamling er bevaret og tilgængelig i udstillingen. Lærebogen i landbrugsfagene, kaldet agerdyrkningslære, var Jensens Anviisning til et velindrettet Landbrug for Bondestanden. Jensen var en præst, der havde udgivet skriftet i 1842. Han angav selv i forordet, at der ikke var meget nyt for "den oplyste bonde". Bogen måtte derfor suppleres på en række punkter. Mortensen kunne først undervise i agerdyrkningskemi fra og med årgangen fra 1851-53, da de tidligere årgange havde så svært ved kemi, at undervisning i agerdyrkningskemi ville være en umulighed. Fra 1851 årgangen er bevaret den agerdyrkningskemi, som Mortensen havde udarbejdet og ladet lærlingene skrive af i fritiden, der ellers var sparsom nok endda. På andet år blev eleverne, eller lærlingene som de blev kaldt i 1800 tallet, undervist efter bogen. Eksemplaret tilhørte en Anders Nielsen, der var bondesøn fra Sjælland. Man skulle være mellem 18 og 20 år for at komme i betragtning til en de ni pladser, der var hvert år. Anders Nielsen var imidlertid 25 år, som han angav i sin ansøgning, der kan ses i udstillingen: "Da det er min største Lyst, saa vidt muligt, at kunne udvide mine Kundskaber som Landmand, Ansøger jeg herved paa det ærbødigste, om mulig at maae blive antaget som Elev paa den Classenske Agerdyrkningsskole paa Falster. Jeg tror nemlig, det er det Sted, hvor en Bonde bedst kan udvide sine Kunskaber. Thi beder jeg Dem Hr. Forstander, ikke at tage det saa nøie i Betragtning, at jeg er lidt for gammel, thi jeg er aldeles fri for Soldat; og er tillige vandt til alle Arbeider, som angaar Agerdyrkningen" Var der mon alligevel en vej? Fangel var ikke til sinds at antage Anders Nielsen: "Den 25 Aarige er jeg dog færdig at tænke mig for gammel til at omgaaes disse mange Drenge". Heri var kammerherre Classen ikke enig: "[Han] er 25 aar, og jeg har derfor havt nogen Betænkelighed ved at tilstede ham Adgang til Skolen, men efter at have talt med ham, efter at have forklaret ham, hvad der ventede ham i Skolen, og derefter have modtaget hans gientagne Erklæring om, at han ønsker at optages og er beredt paa at finde sig i Alt hvad Reglementet byder, kan jeg ikke andet, end paa det bedste Anbefale ham." Kammerherrens indstilling afgjorde sagen for Anders Nielsen. Sådan var ledelsesforholdene dengang mellem forstander og direktion. Classen var en meget interesseret og nærværende principal for skolen, der næsten hver uge besøgte skolen, som ligger tæt på hans hjem, Corselitze. Anders Nielsen skulle omgås de mange "drenge". Der var dog kun i alt 18 fordelt med ni på hver årgang. De boede alle i en fælles sovesal øverst i den hovedbygning, Olufsen i sin tid havde ladet bygge. Lærlingene skulle være i seng og sove klokken ti, hvor der blev låst af til sovesalen. Det sørgede det ældste holds inspektør for ved at råbe "ro". Inspektør var en titel, en fra hver årgang havde for en uge ad gangen. Lærlingene havde numre, og det var sådan, at hvert holds nummer 1, nummer 2 osv. Var inspektør samtidig. I posten lå også at overvåge de andre under det praktiske arbejde. Ofte foregik kommunikationen mellem forstander og lærlinge også gennem inspektøren. Lærlingene stillede om morgenen i geled, dvs. nummerorden, foran forstanderen, der så udstak dagens opgaver. Forholdet til forstanderen illustreres også af, at en lærling mange år senere huskede, at lærlingene efter en tur til Møns Klint kom hjem syngende "Den tapre Landsoldat" (det var kort efter treårskrigen). Da de så forstanderen, bragte ældste holds inspektør lærlingenes tak for turen. I de første år skulle lærlingene også deles to og to, en fra hver årgang, om de lærebøger, skolen udlånte under opholdet. Med denne parvise kontakt mellem de to årgange er kilden måske fundet til de særlige traditioner, der er dokumenteret senere hen mellem ældste hold, "fædrene", og deres respektive "sønner" på yngste hold. I midten af 1800 tallet er den eneste tradition, som nævnes i erindringerne, et gilde i det nærliggende Stubbekøbing ved de nyes ankomst, som disse skulle betale for ældste hold. Nok forløberen for de senere "fædrefester". Med den strenge tugt af lærlingene dengang stod forholdet mellem disse og skolens ansatte mere i centrum, end forholdet mellem lærlingene indbyrdes, i hvert fald at dømme ud fra erindringerne. En af de "strenge" ting, lærlingene siden erindrede, er maden. Af et bevaret spisereglement kan det ses, at maden var spartansk, og der var kun kaffe om søndagen - en kop. Det var dog værst for dem, der var godt vant hjemmefra. Det var jo nok de bedrestillede, der var toneangivende, også i erindringen. I modsætning til dagligdagens mere tarvelige mad var besøgende hos kammerherre Classen, der inviterede lærlingene til sig hvert år til sin fødselsdag sammen med dannede unge damer fra omegnen. Her lærte lærlingene etikette. Dette besøg og andre besøg hos bl.a. Tesdorpf på Orupgaard vidner om den overgangssituation, mange lærlinge var i, lidt ligesom de studerende på universitetet. Blandt dem, der virkelig var fra bondestanden, var opholdet tit springbrættet til en anden social position og en anden livsstil. Efter Næsgaard begyndte en stor del af lærlingene en karriere inden for det store landbrug som forvalter m.m., siden måske som forpagter eller endog ejer af en stor gårde. Nogen fandt vej til følgeerhverv som landmålere, jernstøbere m.m. Endelig endte en del som gårdejere. En del lærlinge var dog som proprietærsønner m.m. allerede bekendt med livet på de store gårde. Fra Anders Nielsens hånd er der også bevaret et uddrag af en dagbog. Lærlingene lærte "at tage tiden i agt", som en af dem siden huskede. Dagbogstræningen gav dem mulighed for at få overblik over, hvad de havde brugt tiden til. Med denne registrering kunne de forhåbentlig bruge tiden fornuftigt fremover. Blandt det fornuftige var åbenbart også at undlade at sove til middag. Det var forbudt ifølge et dagsreglement fra 1851. Det kunne der ellers være grund til, når man var stået op klokken 5 om morgenen. Da startede dagen nemlig om sommeren for de lærlinge, som havde praktisk undervisning om formiddagen. De første 50 år var dagen nemlig opdelt i to, så et hold altid havde teori og et andet praktik, så behøvede man også kun et klasselokale. I den første time skulle lærlingene i praktisk arbejde strigle hestene. De andre lærlinge, der skulle have teori først, slap for hestestalden. Teorien varede i tre til fire timer. De sidste to timer før middag var der havearbejde. Om eftermiddagen byttede holdene over. Teorien omfattede agerdyrkningslære, der var en bred undervisning omfattende jordbundslære, husbygning, jordforbedringsarbejder m.m. foruden planteavl og husdyravl. Derudover var der fysik, kemi, naturhistorie (botanik og zoologi), geometri, regning og matematik, dansk stil, læsning, tegning og endelig landmåling i september og oktober. På enkelte årgange var der om aftenen foredrag i geografi, men ellers havde skolen valgt dette fag og historie fra. De mente ikke, at lærlingene med deres begrænsede forkundskaber kunne overkomme de fag også, og Næsgaard har da også hele vejen igennem været en ren fagskole. I biblioteket fra den tid står dog bl.a. Grundtvigs oversættelse af Saxo, og lærlingene læste op af Ingemanns romaner. Sang skulle lærlingene også lære. Der blev sunget flerstemmigt ved orglet om søndagen i sognekirken i Aastrup. Næsten hver uge blev der dikteret en sang i danskundervisningen. Titlerne står i undervisningsprotokollerne. Mange af titlerne er ikke længere kendte. Det var ikke de sange, der kom med i højskolesangbogen. Det praktiske arbejde omfattede stort set alle forefaldende opgaver i mark og stald. Lærlingene havde fri fra den teoretiske undervisning i høsten og i øvrigt også, når fårene skulle klippes først på sommeren. Næsgaards landbrug var dengang domineret af et stort schæferi på omkring 500 spanske får. Der var ca. 260 tdr. land agerjord og 60 tdr. land eng til. Omkring det tidspunkt, hvor Anders Nielsen forlod skolen, blev der drænet og det store nor blev inddæmmet. Jord var meget værd under kornsalgsperioden. Der skulle dog gå små 20 år før korn kunne dyrkes derude. lærlingene deltog ikke i inddæmning og dræning. I øvrigt lærte lærlingene at bedømme hestens eksteriør og at vurdere køerne efter spejlmetoden, dvs. den guenonske metode, hvor man anslog dyrenes kvalitet ud fra bagdelens, spejlets, symmetri. De lærte lettere dyrlægearbejde af den stedlige dyrlæge, og om vinteren var de skiftevis i huggehuset for at lave redskaber i træ, i smedjen for at lægge sko på et dødt hesteben og i ko-, fåre- og hestestalden. Senere kom de også i mejeriet. Olufsen havde i sin tid forestillet sig, at der skulle være eksamen som afslutning på opholdet. Det blev videreført i 1849. I alt var der 9 eksaminer foruden en række overhøringer og stile undervejs. Ca. en hver 14. dag. Der er bevaret en stil, hvor Anders Nielsen skriver om de bedre forudsætninger, som bonden havde på hans tid for at deltage i det offentlige liv sammenlignet med tiden efter udskiftningen. Eksamen var også en lejlighed til at reklamere for opholdet. Eksaminerne var offentlige med deltagelse fra omegnens bønder og store landmænd foruden den censor fra Polyteknisk Læreanstalt, fra 1858 Landbohøjskolen, der blev udsendt af Indenrigsministeriet. Hermed fik skolens uddannelse en anerkendelse fra denne front. Censoren, i de første mange år B. S. Jørgensen, kunne give gode råd om undervisningen. Første gang, i 1853, ankede han over det alt for høje niveau i undervisningen, og han tilrådede, at placere nogle fag første og år og nogle det sidste år. Hans råd blev fulgt. Ved at have en censor fra Landbohøjskolen til stede sammen med mange fremtrædende, store landmænd kunne man let skaffe videre beskæftigelse for de lærlinge, der demonstrerede særlige boglige evner og/eller praktisk duelighed. De besøgende kunne i det hele taget gennem eksamen få lejlighed til at vurdere skolens kursus. Gennem eksamen og stile undervejs blev lærlingene trænet i selvstændige opgaver. Der er bevaret et lille hæfte, hvori lærlingene fra 1852 og frem skrev små stile ved prøven på optagelsesdagen og de senere kvartalseksaminer. Man kan se, at lærlingene bliver langt sikrere til at stave, og de skriver pænere. Pudsigt nok kan man også se, at de begynder at anvende initialer i stedet for at skrive deres navne helt ud. Ser man på de første 20-30 årgange af lærlinge, så er det karakteristisk, at de fleste havde været hjemme, indtil de kom på Næsgaard. Skolelærersønner m.fl. havde dog været ude at tjene først. Vel for at komme i betragtning til opholdet og for ikke at belaste den hjemlige økonomi. Når man kommer op i 1870'erne, begyndte lærlingene i stigende grad at have været i aftenskole en til to vintre inden de kom på Næsgaard, og en del havde også været på højskole. Det kan ses af ansøgningerne, der stort set er bevaret komplet indtil omkring 1880. Man kan dermed sige, at Næsgaard blev et alternativ på et tidspunkt i den "normale" ungdomsuddannelse for gårdmandssønnerne i sidste fjerdedel af det 19. århundrede. Efter almueskolen var de typisk en til to vintre på højskole og et ophold på en landbrugsskole. Næsgaard var dermed begyndte så småt at indgå i et "uddannelsessystem", frem for selv at udgøre dette i sin helhed. Det hjalp på lærlingenes basale skolemæssige forudsætninger. Samtidig blev skolen og lærlingene bevidste om, at Næsgaard i den sammenhæng skilte sig ud. Næsgaardopholdet gav som nævnt ofte anledning til en ændring i den videre livsskæbne sammenlignet med den "normale vej". Senere delte de sig. Nogen endte i gårde, nogenlunde som faderens, hvis det ikke var hans, men mange kom til at forpagte og eje store gårde. Nogen fandt vej til landbrugets følgeerhverv som landmålere, jernstøbere, landbrugskandidater m.m. Det kan ses af en lille udgivelse ved skolens 100 års jubilæum i 1899, der opgør den videre skæbne for de første 50 års lærlinge. Næsgaard gav en mulighed for at stifte bekendtskab med andre erhvervsgrene og en anden social og økonomisk stilling. Fra 1851 bestod lærestaben af to teoretiske lærere. Dels overlæreren og dels en seminarist til de basale fag, som sjældent blev længe på skolen. I 1856 blev Lacoppidan overlærer. Han fik sin egen lærerbolig i modsætning til tidligere, hvor læreren boede i et værelse i hovedbygningen. Han blev til 1879. Bogindkøbene fra hans periode viser, at navnlig Landbohøjskolen, der var stiftet i 1858, efterhånden kunne begynde at dække behovet for faglitteratur. Det var nu mest danske bøger, der blev købt. Mange handlede om husdyrenes pleje, fodring og gødningens anvendelse. Den store bekymring i datiden var bondestandens sædskifte, der indeholdt for mange kornafgrøder, mente man, og dermed udpinte jorden. I stedet skulle man erstatte med flere foderafgrøder, større kvæghold og dermed rigeligere gødning. Selvom landbrugsskolevirksomheden blev lidt lettere hvad angår anvendelige bøger, så vidner Lacoppidans "Agerdyrkningslære" fra 1860 om behovet for lærebøger og vanskelighederne med at lave en sådan. Bogen udkom i 16.000 eksemplarer og blev oversat til engelsk og svensk. Lacoppidan var meget populær. I hans tid var der nogen år op imod 30 ansøgere til de ni pladser, mod tidligere omkring 15. |