Delt note |
Faddere 1620: En jomfru fra slottet Margrethe, Hans Lydichsens frue Elisabeth, Margrethe Fischer, Peder Rumohr, Peder Feddersen. Faddere 1622: Fyrstelig nådes staldmester, Nis Knudsen, Christopher Pechmann, Ter Magister, Anne Teglmester. Faddere 1625: Fru Anne Frisenhusen, Margrethe Møller, Hans Simonsens frue, fyrstelig nådes sekretær Jørgen Thur, Christopher Pechmann. Faddere 1629: En fenrik, en feldwebel, Johannes Boldich den unge, hr præceptor, Hans Lorentzen, Marie Amtsskriver, Adelheit fra slottet. Faddere 1631: Borgmester Thomas Brandts frue, Peder Paulsens frue, Hinrich Cramers datter, Asmus Husfoged, Peder Josten. Faddere 1633: Junker Pederstorps enke Anne Sophie, Marie bbing, jomfru Marine Jebsen, Hans Berider, Hans Asmussen Schnider. Jens Hofschnider nævnes som fadder i Sønderborg 2 jul 1622 hos Jens Fink, 17 jan 1623 hos Carsten Bødker, 19 feb 1624 hos Christopher Schnider, 6 aug 1624 hos Hans Pedersen, 29 dec 1625 hos Jesper Snedker, 9 mar 1628 hos Bendix Jørgensen, 31 maj 1629 hos Mads Oggesen, 6 sep 1630 hos Henrik Knægt, 25 sep hos Hans Torp Schnider, 17 okt 1633 hos Andreas Jensen, 16 sep 1636 hos Mads Lorentzen Skomager, 5 feb 1637 hos Hans Becker, 18 aug 1639 hos væver Hans Voss, Ligprædiken over Marie Baltzer af Johannes Boldich (1670) DKB 42,-141-4: Jens Jørgensen var hertug Hans den Yngres og efter hans død hertug Alexanders kammertjener og hofskrædder, derefter borger, købmand og handelsmand i Søndeborg. Jens Hofschnider nævnes som fadder i Sønderborg 1622-1639, 1636 nævnes hans karl som fadder hos Nis Vogt. 1645 nævnes Jens Hofschnider som salig i fadderlisterne. I Sønderborg kirke findes et epitafium over Jens Jørgensen, kammertjener og hofskræder, samt hustru. Barokt, af træ, ca. 465 cm højt. Ang. værksted, se nr. 3. To portrætmalerier sign. af Jacob Martin. Form og opbygning er varianter af de foregående, og ind mellem de yderligt siddende familiemalerier i polygonale rammer og storstykket er skudt stående figurer, der fremstiller scener fra Tobiæ historie, ifølge de malede indskrifter, fra oven mod øst: 1) ¯Hier werden Tobias u. Sara mit ein ander vermehlt Cap . . . . s. 15.® 2) ¯Raph. bindet den Ehe Teuffell.® 3) >Raphael errettet Tobiam Fur den grossen Fisch. Cap. 6.® 4) ¯Raphael Fordert die schult ein. Cap. 9.® 5) ¯Raphael geleittet Tobiam Cap. 5.® 6) ¯Raphael der wanders gesell. Cap. 5.® og 7) ¯Raph. bringt Tobiam gesund v. begtert wider heim. Cap. 11.®. Hertil knytter sig indskriften på kuglen under topfiguren (Raphael): ¯Raphael geht wieder hin zu Gott, der Ihn ausgeschicht hat. Cap. 12.®. I hver scene støtter Raphael et portrætmaleri. Barnet under topfiguren holder ægteparrets skjolde med store, sammenskrevne initialer og herover de samme initialer uden sammenskrivning. Topfigurens vinger er usymmetrisk anbragt på grund af den sekundære (jfr. nr. 2 og note 102) anbringelse, ligesom denne er skyld i fjernelsen af den ene af de øverste småengle. Epitafiet istandgjordes 1958, ved hvilken lejlighed den sekundære staffering fjernedes, og malerierne rensedes. Rammeværket står nu med sin oprindelige, brogede staffering med ægte guld. I storfeltet, 104 x 110 cm, er der også fremstillinger fra Tobiæ bog; hovedbilledet viser Tobias og Raphael i Raguels hus. |